پادکست روماتیسم التهابی یا روماتیسم مفصلی پا

روماتیسم مفصلی پا و مچ پا یک بیماری مزمنه که باعث التهاب دردناک مفاصل میشه. این بیماری معمولاً در ابتدا در ناحیه جلو پا و انگشتان پا ظاهر میشه و مفاصل پا رو تحت تاثیر قرار میده. مطالعات نشون میده که یک درصد از جمعیت جهان به روماتیسم پا مبتلا هستن. تو این پادکست می خوایم در مورد این صحبت کنیم که رماتیسم مفصلی چیه و چه علایمی داره.

امیدواریم که تا حالا درگیر درد مفاصل پا نشده باشین. چون این درد بسیار درد شدیدیه و امونتون رو میبره.

دردی که داریم ازش صحبت می کنیم درد روماتیسم مفصلیه پا هست.

90 درصد بیماران مبتلا به روماتیسم التهابی با روماتیسم مفصلی پا مواجه هستن.

روماتیسم مفصلی پا و مچ پا یک بیماری مزمنه که باعث التهاب دردناک مفاصل میشه.

مطالعات نشون میده که یک درصد از جمعیت جهان به روماتیسم پا مبتلا هستن.

پیشرفت این بیماری در زنان سه برابر بیشتر از مردان هست. این عارضه سن خاصی نداره، با این حال سن متوسط ​​شروع روماتیسم مفصلی پا بین 30 تا 60 سالگیه. همچنین زنان معمولا در سنین پایین‌تری به این بیماری مبتلا می‌شن.

شاید بپرسین علایم رماتیسم مفصلی چی می تونه باشه؟

از شایع‌ترین علائم روماتیسم پا می‎تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• درد و ناراحتی در مفاصل انگشتان پا
  • احساس درد مداوم در پاها، به‌خصوص بعد از راه رفتن، دویدن یا ایستادن طولانی‌مدت
  • احساس گرمای غیر‎طبیعی در یک یا چند از نقطه پا، حتی اگه بقیه بدن نسبتاً خنک باشه
  • تورم به‌خصوص در یک یا چند مفاصل انگشت پا و یا مچ پا

بیماری‌های دیگه ای هم هستن که میتونن علائمی مشابه با روماتیسم پا ایجاد کنن، مثل نقرس. به همین دلیل تشخیص دقیق این بیماری به عهده پزشک متخصص روماتولوژیه.

با گذشت زمان علائم روماتیسم پا به‌طور فزاینده‎ای شدیدتر و دردناکتر میشه. خصوصا وقتی سن بیمار بالا هست درد تا حدی پیش میره که بیمار قادر به حرکت دادن پای خودش نیست. در طولانی‌مدت این علائم سبب از بین رفتن مفصل میشه. در این حالت استخوان، غضروف و سایر بافت‎های مفصلی تجزیه می‎شن.

روماتیسم پا و مشکلات پوست و ناخن

خیلی از ماها همیشه فکر میکنیم دردهای مفصلی خود به خود خوب میشن و از بین میرن. ولی برای رماتیسم مفصلی جالبه بدونین اگر درمان شروع نشه میتونه اختلال در ناخن و پوست و اختلال در انگشتان پا رو بوجود بیاره.

اگه روماتیسم پا درمان نشه پینه پا و میخچه می‌تونن به زخم تبدیل بشن. این‌ها زخم‎های بازی ان که به دلیل آسیب پوستی و یا عدم گردش خون مناسب در بافت پا ایجاد می‎شن. زخم‎ها می‎تونن آلوده باشن و باعث درد و آسیب بیشتری بشن.

شایع‌ترین علامت روماتیسم پا

بورسیت (Bursitis  ) یکی از علائم رایج روماتیسم پا ست. منظور از بورس کیسه‎های پر از مایعی ایه که موجب تسهیل حرکت مفاصل می‎شه. زمانی‌ که این کیسه‌ها ملتهب می‎شن باعث ایجاد ناراحتی و درد در پا میشن.

برخی از افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی پا ممکنه کاهش خون‌رسانی به پا و پاها رو تجربه کنن. این عارضه میتونه منجر به درد و گرفتگی عضلات ساق پا و پایین‌تنه بشه.

یکی از کاربرا از ما پرسیده بود که آیا تغییر شکل انگشتان پا از علائم روماتیسم پا محسوب میشه؟

در جواب باید گفت بله.

روماتیسم پا میتونه باعث تغییر شکل استخوان‌ها و مفاصل پا بشه. در شایع‎ترین حالت، انگشتان پا به سمت انگشت کوچک پا انحراف خواهند داشت که اسمش «انحراف داخلی شست پا» ست.

در یه حالت دیگه قسمت ابتدایی انگشت شست به سمت داخل و انگشت کوچک پا انحراف پیدا میکنه و قسمت انتهایی اون به سمت بیرون حرکت میکنه. گاهی اوقات تغییر شکل استخوان و مفاصل انگشتان پا سبب می‎شه تا ظاهری چکشی و چنگکی به خود بگیرن.

یک دیگه از کاربرا پرسیده که آیا از بین رفتن قوس کف پا از علائم روماتیسم پا ست؟

اختلال در قوس کف پا رو هم می‎میتونیم از علائم روماتیسم پا به‎شمار بیاریم.. این اختلال زمانی پیش میاد که بیماری بیش از حد شدید شده باشه. در این حالت به استخوان‎های میانی پا، تاندون‎ها و رباط‎ها بیش از حد فشار میاد. این امر سبب میشه تا از مچ پا تا پنجه‎ها چرخشی غیرطبیعی به‌وجود بیاد.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از رماتیسم میتونیم استفاده کنیم؟

پزشکان تا زمانی که روماتیسم پا در مراحل اولیه هست سعی میکنن با تجویز استراحت و انجام حرکات ورزشی، عضلات و مفاصل آسیب‌دیده بیمار را محافظت کنن.

طب‌ سوزنی و ماساژ از روش های درمانیه رماتیسم پا بحساب میاد.

نقد و بررسی خود را بنویسید Close Review Form
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
بد
عالی
توضیحات

دردی که داریم ازش صحبت می کنیم درد روماتیسم مفصلیه پا هست.

90 درصد بیماران مبتلا به روماتیسم التهابی با روماتیسم مفصلی پا مواجه هستن.

روماتیسم مفصلی پا و مچ پا یک بیماری مزمنه که باعث التهاب دردناک مفاصل میشه.

مطالعات نشون میده که یک درصد از جمعیت جهان به روماتیسم پا مبتلا هستن.

شاید بپرسین علایم رماتیسم مفصلی چی می تونه باشه؟

از شایع‌ترین علائم روماتیسم پا می‎تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• درد و ناراحتی در مفاصل انگشتان پا
  • احساس درد مداوم در پاها، به‌خصوص بعد از راه رفتن، دویدن یا ایستادن طولانی‌مدت
  • تورم به‌خصوص در یک یا چند مفاصل انگشت پا و یا مچ پا

روماتیسم پا و مشکلات پوست و ناخن

شایع‌ترین علامت روماتیسم پا

در جواب باید گفت بله.

یک دیگه از کاربرا پرسیده که آیا از بین رفتن قوس کف پا از علائم روماتیسم پا ست؟

چه راهکارهایی برای جلوگیری از رماتیسم میتونیم استفاده کنیم؟

طب‌ سوزنی و ماساژ از روش های درمانیه رماتیسم پا بحساب میاد.