بستن

شوید یک ضد چربی و محافظ عروق و قلب

شوید یک گیاه همه کاره ست که به خوبی با انواع مختلفی از غذاها ، از سوپ و سالاد گرفته تا خورش ها جفت میشه. این گیاه که در اصل در منطقه مدیترانه شرقی و غرب آسیا کشت میشه، یک گیاه یک ساله در خانواده کرفسه. برگ های شوید ، معطر و دارای ظاهری نرم و پر پشته ، در حالی که دانه های اون بیضی شکله و به دلیل طعم تند اغلب به عنوان ادویه استفاده میشه. با دکتر بارتر همراه باشین تا با فواید این گیاه پرخاصیت آشنا بشین.
رایگان

پرورش شوید تو خونه آسونه. در زیر آفتاب به خوبی رشد میکنه و در برابر هوای سرد مقاومه. اندازه اون ممکنه بسته به نوع متفاوت باشه ، اما بیشتر اونها به 30 سانتیمتر به یک متر هم برسه.برگ شوید رو می تونین هر زمان برداشت کنین ، در حالی که بذرها بهتره وقتی قهوه ای شدن برداشت بشن.

 

پرورش شوید تو خانه به کار کمی نیاز داره یا شایدم اصلا نیاز نداشته باشه! فقط چند اصل مهم داره. بذرها به سرعت جوانه میزنن و میتونین اونها رو تو گلدون بکارین. اونها هر روز حداقل به شش تا هشت ساعت تابش مستقیم آفتاب نیاز دارن .

 

به خاطر داشته باشین که برگ های تازه شوید به سرعت پژمرده میشن. برای اینکه ماندگاری اونها تا یک هفته بشه ، ساقه ها رو با آبپاش آبپاشی کنین ، اونها رو تو یه حوله کاغذی بپیچین و در یک کیسه قرار بدین و اونها رو تو کشوی سبزیجات یخچال نگهداری کنین.از طرف دیگه ، بذر شوید رو بهتره ظرف شش ماه استفاده کنین ، و در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنین.

 

فواید گیاه شوید

استفاده دارویی از شوید به صورت کتبی به نسخه های خطی پزشکی مصر از 3000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گرده. این گیاه به طور سنتی برای تسکین درد قولنج و ناراحتی شکمی در نوزادان استفاده میشه. همچنین دارای خاصیت ادرار آور و تحریک کننده معده ست و اونو برای مسائل مختلف گوارشی مثل اسپاسم روده و نفخ معده مفید میکنه. دانه های اون برای تازه شدن نفس جویده میشه.

 

 

 

طبق مطالعه ای منتشر شده ، شوید حاوی مواد شیمیایی زیادی هست که به خواص دارویی اون کمک میکنه. ساقه ها ، برگ ها و ریشه های اون سرشار از فلاونوئیدها ، تانن ها ، ترپنوئیدها و گلیکوزیدهاست که برای قبل مفیده. روغن اساسی استخراج شده از دانه ها حاوی مقادیر زیادی اسیدهای فنلیک ، تری ترپن ها و فلاونوئیدها ست.

دانه شوید حاوی کارون و لیمونن هست . لیمونن می تونن به حل سنگهای صفراوی حاوی کلسترول و تسکین علائم سوزش معده کمک کنن. از نظر ارزش غذایی ، شوید منبع عالی ویتامین A و C ، ریبوفلاوین ، کلسیم ، منیزیم ، فولات و منگنز هست. به جدول حقایق شوید دقت کنین:

حقایق تغذیه ای شوید

 

مطالعات انجام شده در مورد شوید

طبق یک مطالعه منتشر شده ، شوید دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد چربی خون ، ضد پرکلسترولمیک ، محافظت از قلب و ضد استرسه. محققان همچنین توانایی این گیاه رو برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی با کاهش سطح تری گلیسیرید ، لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) و گلوکز ، در حالی که سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا "خوب" را افزایش میده، برجسته کردن.

 

در مطالعه دیگه ای ، محققان پتانسیل ضدسرطانی عصاره دانه شوید رو ارزیابی کردن و فهمیدن که شوید میتونه به القاء آپوپتوز و توقف چرخه سلولی در برابر سلولهای سرطانی موجود در کبد کمک کنه.

نقد و بررسی خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*

پرورش شوید تو خونه آسونه. در زیر آفتاب به خوبی رشد میکنه و در برابر هوای سرد مقاومه. اندازه اون ممکنه بسته به نوع متفاوت باشه ، اما بیشتر اونها به 30 سانتیمتر به یک متر هم برسه.برگ شوید رو می تونین هر زمان برداشت کنین ، در حالی که بذرها بهتره وقتی قهوه ای شدن برداشت بشن.

 

پرورش شوید تو خانه به کار کمی نیاز داره یا شایدم اصلا نیاز نداشته باشه! فقط چند اصل مهم داره. بذرها به سرعت جوانه میزنن و میتونین اونها رو تو گلدون بکارین. اونها هر روز حداقل به شش تا هشت ساعت تابش مستقیم آفتاب نیاز دارن .

 

به خاطر داشته باشین که برگ های تازه شوید به سرعت پژمرده میشن. برای اینکه ماندگاری اونها تا یک هفته بشه ، ساقه ها رو با آبپاش آبپاشی کنین ، اونها رو تو یه حوله کاغذی بپیچین و در یک کیسه قرار بدین و اونها رو تو کشوی سبزیجات یخچال نگهداری کنین.از طرف دیگه ، بذر شوید رو بهتره ظرف شش ماه استفاده کنین ، و در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنین.

 

فواید گیاه شوید

استفاده دارویی از شوید به صورت کتبی به نسخه های خطی پزشکی مصر از 3000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گرده. این گیاه به طور سنتی برای تسکین درد قولنج و ناراحتی شکمی در نوزادان استفاده میشه. همچنین دارای خاصیت ادرار آور و تحریک کننده معده ست و اونو برای مسائل مختلف گوارشی مثل اسپاسم روده و نفخ معده مفید میکنه. دانه های اون برای تازه شدن نفس جویده میشه.

 

 

 

طبق مطالعه ای منتشر شده ، شوید حاوی مواد شیمیایی زیادی هست که به خواص دارویی اون کمک میکنه. ساقه ها ، برگ ها و ریشه های اون سرشار از فلاونوئیدها ، تانن ها ، ترپنوئیدها و گلیکوزیدهاست که برای قبل مفیده. روغن اساسی استخراج شده از دانه ها حاوی مقادیر زیادی اسیدهای فنلیک ، تری ترپن ها و فلاونوئیدها ست.

دانه شوید حاوی کارون و لیمونن هست . لیمونن می تونن به حل سنگهای صفراوی حاوی کلسترول و تسکین علائم سوزش معده کمک کنن. از نظر ارزش غذایی ، شوید منبع عالی ویتامین A و C ، ریبوفلاوین ، کلسیم ، منیزیم ، فولات و منگنز هست. به جدول حقایق شوید دقت کنین:

حقایق تغذیه ای شوید

 

مطالعات انجام شده در مورد شوید

طبق یک مطالعه منتشر شده ، شوید دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد چربی خون ، ضد پرکلسترولمیک ، محافظت از قلب و ضد استرسه. محققان همچنین توانایی این گیاه رو برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی با کاهش سطح تری گلیسیرید ، لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) و گلوکز ، در حالی که سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا "خوب" را افزایش میده، برجسته کردن.

 

در مطالعه دیگه ای ، محققان پتانسیل ضدسرطانی عصاره دانه شوید رو ارزیابی کردن و فهمیدن که شوید میتونه به القاء آپوپتوز و توقف چرخه سلولی در برابر سلولهای سرطانی موجود در کبد کمک کنه.