جستجو

فواید خواب برای بدن

داشتن هشت ساعت خواب با کیفیت در هر شب یکی از ارکان سلامتیه. کمبود خواب بسیار رایجه و می تونه سیستم ایمنی بدن رو ضعیف کنه ، رشد تومور رو تسریع ببخشه ، دیابت رو بیشتر کنه و تمام جنبه های شناختی شما رو مختل کنه. کمبود خواب می تونه خطر مرگ رو بیشتر کنه.پس با دکتر بارتر همراه باشین.

»»چرا خواب برای بدن نیازه؟(قابل توجه کسانی که میگن خواب جز کارهای بیهودس!)

خواب یکی از رازهای بزرگ زندگیه. مدت ها تصور می شد که خواب چیزی بیش از اتلاف وقت نیست. با این حال ، تحقیقات مدرن ، خیلی چیزا رو برای ما روشن کردن. این تحقیقات نشون میده خواب یکی از مولفه های مهم یک سبک زندگی سالمه و کمبود خواب می تونه عواقب گسترده ای بهمراه داشته باشه ، از تاثیر روی خلق و خو ، خلاقیت گرفته تا تاثیر روی DNA و خطر کاهش عقل و کم شدن طول عمر.

یکی از بنیادی ترین و جدیدترین یافته هایی که اهمیت خواب برای سلامتی رو نشون میده اینه که هر عضو ، در واقع بهتره بگیم هر سلول ، ساعت بیولوژیکی خودشو داره. جایزه نوبل پزشکی سال 2017 در واقع به دلیل کشف این ساعتهای سلولی اعطا شد.

در مغز هر ادمی یک "ساعت اصلی" وجود داره که این ساعت عملکردهای بدن رو همزمان می کنه تا با چرخه تاریک و روشن 24 ساعته مطابقت داشته باشن.

وقتی با کمبود خواب، ریتم شبانه روزی خودتون رو بهم می زنین ، نتایج بد این کارو تو سیستم بدن خودتون میبینین. مثل ، افزایش فشار خون ، افزایش بی نظمی تو هورمون های گرسنگی و قند خون ، افزایش استرس ، کاهش توانایی سیستم ایمنی در برابر بیماری ها، دیابت ، خطر سرطان .

کمبود خواب میتونه سطح واکنش شما رو در هنگام رانندگی بسیار پایین بیاره. در سال 2013 ،تو آمریکا راننده های خواب آلود حدود 72000 تصادف رو بوجود آوردن که این آمار 10 برابر بیشتر از آمار تصادف بخاطر استفاده از گوشی همراه حین رانندگی بوده. حتی خواب شب بین 4 تا 6 ساعت میتونه توانایی مغز رو برای روز بعد آماده کنه.

 

هر فرد بسته به سن خودش چقدر باید بخوابه؟

طبق یک بررسی علمی بیش از 300 مطالعه که بین سالهای 2004 و 2014 منتشر شده محققین خواب افراد مختلف رو به صورت زیر بیان کردن:

 

 

 

نقد و بررسی خود را بنویسید Close Review Form
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*
توضیحات

»»چرا خواب برای بدن نیازه؟(قابل توجه کسانی که میگن خواب جز کارهای بیهودس!)

خواب یکی از رازهای بزرگ زندگیه. مدت ها تصور می شد که خواب چیزی بیش از اتلاف وقت نیست. با این حال ، تحقیقات مدرن ، خیلی چیزا رو برای ما روشن کردن. این تحقیقات نشون میده خواب یکی از مولفه های مهم یک سبک زندگی سالمه و کمبود خواب می تونه عواقب گسترده ای بهمراه داشته باشه ، از تاثیر روی خلق و خو ، خلاقیت گرفته تا تاثیر روی DNA و خطر کاهش عقل و کم شدن طول عمر.

یکی از بنیادی ترین و جدیدترین یافته هایی که اهمیت خواب برای سلامتی رو نشون میده اینه که هر عضو ، در واقع بهتره بگیم هر سلول ، ساعت بیولوژیکی خودشو داره. جایزه نوبل پزشکی سال 2017 در واقع به دلیل کشف این ساعتهای سلولی اعطا شد.

در مغز هر ادمی یک "ساعت اصلی" وجود داره که این ساعت عملکردهای بدن رو همزمان می کنه تا با چرخه تاریک و روشن 24 ساعته مطابقت داشته باشن.

وقتی با کمبود خواب، ریتم شبانه روزی خودتون رو بهم می زنین ، نتایج بد این کارو تو سیستم بدن خودتون میبینین. مثل ، افزایش فشار خون ، افزایش بی نظمی تو هورمون های گرسنگی و قند خون ، افزایش استرس ، کاهش توانایی سیستم ایمنی در برابر بیماری ها، دیابت ، خطر سرطان .

کمبود خواب میتونه سطح واکنش شما رو در هنگام رانندگی بسیار پایین بیاره. در سال 2013 ،تو آمریکا راننده های خواب آلود حدود 72000 تصادف رو بوجود آوردن که این آمار 10 برابر بیشتر از آمار تصادف بخاطر استفاده از گوشی همراه حین رانندگی بوده. حتی خواب شب بین 4 تا 6 ساعت میتونه توانایی مغز رو برای روز بعد آماده کنه.

 

هر فرد بسته به سن خودش چقدر باید بخوابه؟

طبق یک بررسی علمی بیش از 300 مطالعه که بین سالهای 2004 و 2014 منتشر شده محققین خواب افراد مختلف رو به صورت زیر بیان کردن: