بستن
هویج از خانواده Apiaceae و یکی از محبوب ترین و با ارزش ترین سبزیجات ریشه ای که به طور فراوان در سراسر جهان رشد میکنه. یک ماده پرکاربرد که میتونه از پیش غذاها تا بعد غذا و دسرها استفاده بشه. میتونین اونو به صورت خام ، بخارپز ، بو داده ، سرخ شده ، خورشتی ، پوره ، ساطوری یا ترشی بخورین. خب در ادامه با دکتر بارتر همراه بشین تا شما رو با خواص مفید هویج آشنا کنه.
رایگان

هویج هایی که امروز می شناسیم نسخه اهلی هویج وحشی بومی اروپا و آسیای جنوب غربیه.اگرچه اکثر مردم از ریشه استفاده استفاده میکنن ولی خب ساقه و برگ ها هم خوراکین.

هویج در رنگ های مختلف مثل بنفش ، قرمز ، سیاه و سفید وجود داره ، اما نوع نارنجی هویج بیشتر طرفدار داره ، چرا که شما اونو تو مغازه ها بیشتر میبینین.

رنگ هویج بر روی محتوای فیتوشیمیایی اون تأثیر میذاره. طبق مطالعه ای که در سال 2019 در مجله Foods منتشر شد ، "محتوای بالای آلفا و بتا کاروتن در هویج نارنجی ، لوتئین در هویج زرد ، لیکوپن در هویج قرمز ، آنتوسیانین در ریشه هویج بنفش به وفور وجود داره.

فواید هویج برای سلامتی

از مدت ها قبل هویج به روشنایی چشم معروف بوده. واقعا هم همینه.چراه که سرشار از ویتامین A هست که این ویتامین برای سلامتی بینایی ضروریه. هویج میتونه به حفظ سلامت پوست و عملکرد ایمنی بهینه کمک کنه.

هویج منبع عالی ویتامین C هست ، آنتی اکسیدانی که در جذب آهن ، متابولیسم پروتئین و ترمیم بافت نقش داره .  جدول زیر را ببینین:

 

مطالعات انجام شده روی هویج

مطالعه منتشر شده در مجله Medicinal Food نشون داد که مواد شیمیایی فعال موجود در عصاره های آب هویج به دلیل وجود آنتی اکسیدانهای بتاکاروتن و پلی استیلن موجود در این سبزیجات میتونه در مدیریت برخی سرطان ها از جمله سرطان خون کمک کنه. مکانیسم های عملکردی که این ترکیبات به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کنند شامل توقف چرخه سلولی هست.

در مطالعه ای دیگه در سن دیگو ، از هویج به طور خاص با عنوان پیشگری کننده سرطان مثانه یاد شده. در همین حال ، یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه اروپا با موضوع محتوای کاروتنوئید هویج خام در مقایسه با هویج پخته شده نتایج نشون داد که از هویج پخته شده بتاکاروتن بیشتری میتونین بدست بیارین در مقایسه با زمانیکه به صورت خام مصرف میشه.

 

 

 

با دکتر بارتر هوشمند باشین و سالم زندگی کنین.

نقد و بررسی خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*

هویج هایی که امروز می شناسیم نسخه اهلی هویج وحشی بومی اروپا و آسیای جنوب غربیه.اگرچه اکثر مردم از ریشه استفاده استفاده میکنن ولی خب ساقه و برگ ها هم خوراکین.

هویج در رنگ های مختلف مثل بنفش ، قرمز ، سیاه و سفید وجود داره ، اما نوع نارنجی هویج بیشتر طرفدار داره ، چرا که شما اونو تو مغازه ها بیشتر میبینین.

رنگ هویج بر روی محتوای فیتوشیمیایی اون تأثیر میذاره. طبق مطالعه ای که در سال 2019 در مجله Foods منتشر شد ، "محتوای بالای آلفا و بتا کاروتن در هویج نارنجی ، لوتئین در هویج زرد ، لیکوپن در هویج قرمز ، آنتوسیانین در ریشه هویج بنفش به وفور وجود داره.

فواید هویج برای سلامتی

از مدت ها قبل هویج به روشنایی چشم معروف بوده. واقعا هم همینه.چراه که سرشار از ویتامین A هست که این ویتامین برای سلامتی بینایی ضروریه. هویج میتونه به حفظ سلامت پوست و عملکرد ایمنی بهینه کمک کنه.

هویج منبع عالی ویتامین C هست ، آنتی اکسیدانی که در جذب آهن ، متابولیسم پروتئین و ترمیم بافت نقش داره .  جدول زیر را ببینین:

 

مطالعات انجام شده روی هویج

مطالعه منتشر شده در مجله Medicinal Food نشون داد که مواد شیمیایی فعال موجود در عصاره های آب هویج به دلیل وجود آنتی اکسیدانهای بتاکاروتن و پلی استیلن موجود در این سبزیجات میتونه در مدیریت برخی سرطان ها از جمله سرطان خون کمک کنه. مکانیسم های عملکردی که این ترکیبات به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کنند شامل توقف چرخه سلولی هست.

در مطالعه ای دیگه در سن دیگو ، از هویج به طور خاص با عنوان پیشگری کننده سرطان مثانه یاد شده. در همین حال ، یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه اروپا با موضوع محتوای کاروتنوئید هویج خام در مقایسه با هویج پخته شده نتایج نشون داد که از هویج پخته شده بتاکاروتن بیشتری میتونین بدست بیارین در مقایسه با زمانیکه به صورت خام مصرف میشه.

 

 

 

با دکتر بارتر هوشمند باشین و سالم زندگی کنین.