جستجو

کی اجازه داریم زیاد آب بخوریم؟

بدن ما هرروز مقدار زیادی آب از دست میده که این به صورت روزانه باید جایگزین بشه. اما برخی مواقع قضیه کمی فرق میکنه.مثه مواجه شدن با بیماری ، ورزش کردن ، قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد که باعث برهم خوردن تعادل آبی بدن میشه.این موقعست که بدن به آب بیشتری نیاز پیدا میکنه.بنابراین باید یکسری نکات رو تو این مواقع رعایت کنیم. با دکتر بارتر همراه باشین.

 چه زمانی میتونیم و یا باید آب بیشتری بنوشیم؟

در مطالب قبلی  دکتر بارتراز جمله  این لینک و   این لینک به شما عزیزان توضیح دادیم که چرا نوشیدن آب مهمه و آب چه تاثیری روی بدن می ذاره.

اگه در مورد نوشیدن آب سوالاتی تو ذهنتون دارین میتونین به این بخش مراجعه کنین.

  بدن ما هرروز مقدار زیادی آب از دست میده که این به صورت روزانه باید جایگزین بشه.

اما برخی مواقع قضیه کمی فرق میکنه.مثه مواجه شدن با بیماری ، ورزش کردن ، قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد که باعث برهم خوردن تعادل آبی بدن میشه.این موقعست که بدن به آب بیشتری نیاز پیدا میکنه.بنابراین باید یکسری نکات رو تو این مواقع رعایت کنیم.

اگه جز افرادی هستین که ممکنه موارد بالا واستون رخ بده همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشین تا بدن هیدراته نشه و هرجا نیاز به آب بیشتری داشتین سریعا آب رو به بدن برسونین.

 

بهتره آب لوله کشی فلوراید شده رو مصرف نکنین.چراکه باعث پایین اومدن ضریب هوشی و تغییر رشد مغز بالاخص تو کودکان میشه و تاثیر مستقیم روی عملکرد تیروئید میذاره.پیشنهاد ما اینه که از سیستم فیلتراسیون آب از زمانیکه آب وارد منزل شما میشه استفاده کنین. در مورد عملکرد این سیستم در پادکست های دکتر بارتر، جداگونه صحبت می کنیم.

 

یکی از مواردی که تو طب سنتی هم بهش پرداخته میشه استفاده از آب چشمه های طبیعیه. البته اگه دسترسی دارین. اگر هم دسترسی ندارین میتونین آب رو بجوشین و بعد از خنک شدن،  اونو مصرفش کنین.

این رو هم بدونین منابع دیگه ای مثل سیب ، زردآلو، موز ، کلم بروکلی ، طالبی ، کاهو و هلو میتونن منبع خوبی برای تامین آب بدن باشن.البته برای کسانی که دچار دیابت نیستن.

 

 سوال بعدی اینه که چقدر آب برای بدن نیازه؟

همونطور قبلا هم گفتیم نوشیدن میزان آب کافی برای بدن بسیار مفیده.مصرف زیاد آب منجر به بیماری میشه. این شرایط با سطح پایین سدیم در خون مشخص میشه و معمولا ورزشکاران استقامتی که تمایل به نوشیدن زیاد آب دارن این مشکل رو تجربه می کنن.خوردن زیاد آب میتونه زندگی فرد رو تهدید کنه.چرا که به دلیل آب اضافی سلول ها متورم میشن و این میتونه بسیار خطر آفرین باشه.

 

طبق یک مطالعه ژورنال آزمایش های عمومی بریتانیا ، مقدار توصیه شده مصرف ساعتی آب بین 400 تا 800 میلی لیتره. ورزشکاران استقامتی که زیر گرمای خورشید فعالیتهای بدنی انجام میدن ممکنه نیاز بیشتری داشته باشند.

هنوز علائم زیادی از مشکلات خوردن آب زیاد بدست نیومده اما برخی علایم میتونن نشوندهنده خوردن زیاد آب باشن. مثل خستگی ، بیحالی ، حالت تهوع ، استفراغ ، سردرد و گیجی.

 یکی از راه هایی که میتونیم تشخیص بدیم میزان آب بدن کم یا زیاد شده رنگ ادرار هست.رنگ ادرار میتونه از زرد پررنگ مایل به قهوه ای بخاطر کم آبی تا رنگ روشن یا بی رنگ بخاطر پر آبی تغییر کنه. بهترین راه گوش کردن به صدای بدنه.

نقد و بررسی خود را بنویسید Close Review Form
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*
توضیحات

 چه زمانی میتونیم و یا باید آب بیشتری بنوشیم؟

در مطالب قبلی  دکتر بارتراز جمله  این لینک و   این لینک به شما عزیزان توضیح دادیم که چرا نوشیدن آب مهمه و آب چه تاثیری روی بدن می ذاره.

اگه در مورد نوشیدن آب سوالاتی تو ذهنتون دارین میتونین به این بخش مراجعه کنین.

  بدن ما هرروز مقدار زیادی آب از دست میده که این به صورت روزانه باید جایگزین بشه.

اما برخی مواقع قضیه کمی فرق میکنه.مثه مواجه شدن با بیماری ، ورزش کردن ، قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد که باعث برهم خوردن تعادل آبی بدن میشه.این موقعست که بدن به آب بیشتری نیاز پیدا میکنه.بنابراین باید یکسری نکات رو تو این مواقع رعایت کنیم.

اگه جز افرادی هستین که ممکنه موارد بالا واستون رخ بده همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشین تا بدن هیدراته نشه و هرجا نیاز به آب بیشتری داشتین سریعا آب رو به بدن برسونین.

 

بهتره آب لوله کشی فلوراید شده رو مصرف نکنین.چراکه باعث پایین اومدن ضریب هوشی و تغییر رشد مغز بالاخص تو کودکان میشه و تاثیر مستقیم روی عملکرد تیروئید میذاره.پیشنهاد ما اینه که از سیستم فیلتراسیون آب از زمانیکه آب وارد منزل شما میشه استفاده کنین. در مورد عملکرد این سیستم در پادکست های دکتر بارتر، جداگونه صحبت می کنیم.

 

یکی از مواردی که تو طب سنتی هم بهش پرداخته میشه استفاده از آب چشمه های طبیعیه. البته اگه دسترسی دارین. اگر هم دسترسی ندارین میتونین آب رو بجوشین و بعد از خنک شدن،  اونو مصرفش کنین.

این رو هم بدونین منابع دیگه ای مثل سیب ، زردآلو، موز ، کلم بروکلی ، طالبی ، کاهو و هلو میتونن منبع خوبی برای تامین آب بدن باشن.البته برای کسانی که دچار دیابت نیستن.

 

 سوال بعدی اینه که چقدر آب برای بدن نیازه؟

همونطور قبلا هم گفتیم نوشیدن میزان آب کافی برای بدن بسیار مفیده.مصرف زیاد آب منجر به بیماری میشه. این شرایط با سطح پایین سدیم در خون مشخص میشه و معمولا ورزشکاران استقامتی که تمایل به نوشیدن زیاد آب دارن این مشکل رو تجربه می کنن.خوردن زیاد آب میتونه زندگی فرد رو تهدید کنه.چرا که به دلیل آب اضافی سلول ها متورم میشن و این میتونه بسیار خطر آفرین باشه.

 

طبق یک مطالعه ژورنال آزمایش های عمومی بریتانیا ، مقدار توصیه شده مصرف ساعتی آب بین 400 تا 800 میلی لیتره. ورزشکاران استقامتی که زیر گرمای خورشید فعالیتهای بدنی انجام میدن ممکنه نیاز بیشتری داشته باشند.

هنوز علائم زیادی از مشکلات خوردن آب زیاد بدست نیومده اما برخی علایم میتونن نشوندهنده خوردن زیاد آب باشن. مثل خستگی ، بیحالی ، حالت تهوع ، استفراغ ، سردرد و گیجی.

 یکی از راه هایی که میتونیم تشخیص بدیم میزان آب بدن کم یا زیاد شده رنگ ادرار هست.رنگ ادرار میتونه از زرد پررنگ مایل به قهوه ای بخاطر کم آبی تا رنگ روشن یا بی رنگ بخاطر پر آبی تغییر کنه. بهترین راه گوش کردن به صدای بدنه.